måndag 21 september 2009

Om jämställdhet, sex på nätet och Anna Anka

Arbetet för bättre jämställdhet verkar aldrig sina varken i utlandet eller på hemmaplan.I förra inlägget skrev jag om de utmaningar som finns i Östeuropa på jämställdhetsområdet, inte minst när det gäller upplysning och kunskap om problemet. Men det finns verkligen en hel del att göra här hemma också.

Innan jag åkte till Budapest hann jag skriva några debattartiklar gällande ungdomar som säljer sig på nätet, ett fenomen som tydligen ökat enligt Ungdomsstyrelsens undersökning "Se mig - Unga om sex och Internet". Mitt ståndpunkt som jag försökte förmedla var att unga människor inte skulle behöva känna att de måste ta av sig kläderna för att synas. Sex skall vara fritt och gratis, dvs. inget man kan köpa för pengar. Dessutom bör vi jobba för att ingen skall känna att egenvärdet sitter i kroppen eller utseendet.



Medan jag var i Budapest hann en annan utseende- och människosynsdiskussion blossa upp i Sverige. Anna Anka, som senast i förra veckan skapat vågor för att hylla hemmafru(lyx)livet och slå ner på den svenska jämställdhetsdebatten, ville nu ge sig in i den svenska politiken och välkomnades av partisekreteraren Lennart Sjögren. Som han själv erkände gick det något för fort där, eftersom en person som anser att kvinnors roll är att vara snygga, smala och sexiga varelser som får skylla sig själva om deras män är otrogna om de inte tillfredsställer de sexuellt på begäran, nog inte kan skulle sig hemma i ett parti som tror på människors okränkbara värde och jämställdhet.

Kvinnoförbundet välkomnar i alla fall inte sådana personer när det som vi främst jobbar för är att kvinnor skall vara starka och självständiga och inte se sitt värde i utseendet eller i relationen med en man.

1 kommentar:

  1. Som vanligt kloka ord, Adina. Jag har lyssnat ett par,tre gånger till Anna Anka och är inte alls imponerad. Det är inte fel att vara snygg, men hon har en inställning som känns minst sagt förlegad och extremt ytlig. Det är möjligt att Paul och Anna Anka trivs, men deras tankesätt känns väldigt krasst. Jag får lite Berlusconikänsla, och det menar jag inte som något positivt.

    Du känner till min inställning till de här sakerna sedan tidigare, och delar dina åsikter till 200 %.

    Anders Moberg
    Romanförfattare, samhällsdebattör, religionshistoriker, språkvetare och f.d. lärare.

    SvaraRadera