måndag 19 januari 2009

Min tanke om Europa började när jag var nio år gammal och hoppades att Tyskland, det nya landet som vi flyttade till från det postkommunistiska Rumänien, skulle ta emot oss med öppna armar och bli vårt nya hem. Som många andra som flyttar till ett nytt ställe var drömmarna om en bättre tillvaro många, men det var också spännande, skrämmande och lite vemodigt att lämna allt och alla bakom sig.

Nu, nästan tjugo år senare och efter att ha levt i fem av Europas länder (Rumänien, Tyskland, Sverige, Frankrike och Belgien) är min bild förmodligen mer nyanserad, om än lika hoppfull för att det står för något bättre. Numera jobbar jag också med länder i Östeuropa som drömmer om att en dag tillhöra den europeiska EU familjen och ser hur mycket denna gemenskap betyder för dem.

Då jag nyligen fick det ärofyllda uppdraget att kandidera till Europaparlamentet önskar jag med denna blogg dela med mig av mitt engagemang för Europa och EU i både stort och smått, utifrån mitt egna perspektiv som säkerligen färgats av att ha vuxit upp i både östra och västra och norra Europa. Trevlig läsning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar