onsdag 31 mars 2010

Årskonferens i Sundsvall

Har i några dagar tänkt att skriva om helgens fantastiska årskonferens men väntat in bilder från Tommy, vår (nästan) egen reporter (på bilden). Av någon anledning hade jag nämligen totalt missat att ta några, kanske då jag hela tiden var upptagen av alla bra tal, seminarier eller möten vi hade.


Årskonferensen blev också en liten kick-off inför valrörelsen och vi började helgen med en gedigen valutbildning där vi bland annat tog upp våra tio-i-topp frågor inför valet. Själv är jag glad att både miljö ur ett jämställdhetsperspektiv, representationsfrågor, livspusslet och integration finns med då jag tror att alla dessa är ytterst viktiga inför valet, speciellt för många kvinnor. Samtidigt ska man inte dra alla män över en kam heller. En manlig politikerkollega kom precis hem från en resa till Budapest, dit KIC skickat honom för att tala om hur man får fler kvinnor att engagera sig i politiken, och han gjorde verkligen succé. Han har länge jobbat med frågan på lokal nivå och hade många bra exempel att dela med sig.


Annars handlade årskonferensen en hel del om temat "Kvinnor i migration och integration" och byggde på vår senaste rapport. Underbara, duktiga Ellen höll ett bra seminarium kring ämnet och de problem som finns. Bland annat så är fortfarande mycket av handläggningen och behandlingen av asylansökningar gjort utifrån tanken att det är en man som söker. Därför måste det till en hel del förändringar för att fler kvinnor skall känna sig trygga att berätta om det de har varit med om och därmed få en korrekt asylprövning. Ett uttalande på temat kan ni läsa här:


Och så måste jag bara nämna att det är jätteroligt att ha fått med nya duktiga personer i styrelsen! Stort grattis till Emma, Monica, Therese och Ofelia!

1 kommentar:

  1. Super, Adina.
    Det är alltid lika roligt att läsa om de intressanta saker som du deltar i och jobbar för. Vårt riksårsmöte inom Män för Jämställdhet som hölls här i Malmö helgen 20-21 mars blev väldigt lyckat och vi fick lyssna till flera intressanta föredrag om bl.a. non-violent communication, om det genomtänkta och bra jämställdhetsarbetet vid Malmö Stadsteater, om det EU-prisbelönade kvinnofridsprogrammet här i Malmö, om Teater Foajés uppsättning av monologen "Handen i luften" om våld i nära relationer, samt om min andra roman "Heder eller samvete?".

    Dessutom diskuterade vi hur vi ska jobba vidare för att påverka så att jämställdheten kan påverka skolorna i Sverige, från dagis till universiteten, om arbetet mot våldtäkter, kvinnomisshandel, sexköp och prostitution, men för en sund kärlek och sexualitet. Trots de allvarliga ämnena så var det god stämning och tillfälle till många glada skratt emellanåt.

    Jag kommer att delta vid en utbildningsdag inom Unifem Malmö den 25 april och föreläsa om MfJ där, håller på och korrekturläser en c-uppsats om hedersvåld skriven av en persisk kvinna jag känner och som arbetar som kvinnofridssamordnare i Hörby kommun. På tisdag den 6 april är jag inbjuden till kvinnojouren FemCenter för att diskutera mitt nästa bokprojekt "De sanna hjältarna", liksom omarbetningen av min roman "Heder eller samvete?" inför en andra utgåva.

    Arbetet för jämställdheten, den positiva integrationen och de mänskliga rättigheterna fortskrider på flera hål, både här och där!!:-)

    Anders Moberg

    SvaraRadera