fredag 5 november 2010

Igång igen!

Det är fantastiskt att vara mamma och det känns som tiden flyger förbi snabbare än någonsin. Efter flera månaders skrivpaus kliar det nu verkligen i fingrarna och jag längtar att få skriva och dela med mig av funderingarna som jag har kring det som händer i Europa och här hemma.

Det har onekligen hänt mycket de senaste månaderna, men för att snabbt rekapitulera det som särskilt markerat mig, kan jag nämna några saker: främlingsfientlighetens utbredning i Europa (som jag skrivit om tidigare på bloggen), valet och Sverigedemokraternas intåg i den svenska riksdagen, en generell apati och delvis kollaps av det internationella klimatengagemanget, den fortsatt usla situationen för asylsökanden i Grekland och Italien (som jag också tidigare uppmärksammat), en ny regering, korruptionens utbredning, ökad våld i Sverige och en ofattbar debatt i Europa om föräldra- & mammaledighet.


På det privata planet har det varit roligare saker som upptagit min tid: ankomsten av vår efterlängtade dotter Isabella Olivia, den nya föräldrarollen, en ny lägenhet och alla bestyr runtomkring, samt ett antal utspel som krönikör och artikelskrivare. Har också hunnit med en resa till vackra Haag för att få genom en resolution om kvinnor i krig och konfliktsituationer som passar bra i år då man "firar" 15 år sedan Beijingmötet och 10 år sedan resolution 1325. Framstegen är små, kanske ytterligare en anledning att på allvar ta tag i problemen.

1 kommentar:

  1. Stort grattis, Adina!!! Allt det positiva är dig väl förunnat!! Fortsätt med att arbeta med de viktiga frågorna. Det gör jag också på mitt håll!! Vi brukar ju även vara väldigt samstämmiga vad gäller hur vi ser på många samhällsfrågor och på mänskligheten!!
    Kul att ha dig tillbaka som bloggare, Adina.

    //Anders Moberg

    SvaraRadera