lördag 9 maj 2009

Grattis Europa!

Idag firas Europadagen runtom på vår kontinent. Jag vet inte hur många som tänkte på just det imorse, men för mig har denna dag alltid varit väldigt speciell. Kanske var det för att min uppväxt i fem europeiska länder gjort det lite svårare att komma ihåg och fira de olika nationaldagarna, eller för att jag ibland har lättare att identifiera mig som Europé. Det är nog också därifrån mitt brinnande engagemang för Europa kommer och jag slutar aldrig förvånas och bli lite stolt över den fantastiska mångfalden på vår kontinent.


Naturligtvis kan man en dag som denna, där vi egentligen firar det första steget som togs för dagens EU, inte heller blunda för de stora utmaningarna vi står inför, både inom och utanför Unionen. Och det är nog där som min tro på Europa kommer in, för bara några generationer sedan levde människorna mitt i ett ödeläggande, blodigt krig, bland ruiner och slagfält. Och precis som då, tror jag att vi även idag kan klara av de utmaningar vi står inför - klimatet, finanskrisen, den organiserade brottsligheten, asyl och flytingfrågor - om vi jobbar tillsammans.


Trots våra olikheter önskar vi oss alla innerst inne en likanande framtid för oss och våra barn och EU kan bli en garant för denna trygghet, både inom och utanför Unionen. Just trygghet var ju annars devisen vid dagens valupptakt som firades med riktigt bra tal och musik i centrala Stockholm. Europa och EU står från och med idag officiellt i rampljuset under de närmaste veckorna och ingen skulle vara gladare än jag.

Vår två-bokstaviga femtionåring har hunnit med mycket, men mycket återstår. Just idag tänker jag dock fira det som har varit bra och säga ett stort Grattis Europa!

PS: Det var förresten verkligen inte en dag för tidigt att partistyrelsen tog ställning i frågan om en ny Euroomröstning

1 kommentar:

  1. Ja! Grattis Europa!! Jag är lika övetygad som du om att EU överlag är av godo. Det positiva överväger nog, även om det inom Unionen verkligen finns mycket byråkrati, många halvmesyr-kompromisser och väldigt varierande åsikter och värderingar. Samtidigt är ofta skillnaderna berikande, om man samtidigt har klokhet nog att se det som förenar oss också under ytan. Min övertygelse är likaså, (liksom du verkar anse), att antalet krig på vår kontinent sedan bildandet för 50 år sedan har minskat, även om krigen inte är borta. Däremot så har vi en ökad möjlighet att överstatligt kunna bekämpa sådant som organiserad brottslighet, vapenhandel, liksom sexhandel och prostitution. Samtidigt finns ju många förespråkare för dessa företeelser också inom EU, men det är bara för oss att kavla upp skjortärmarna, målmedvetet spänna blicken i våra meningsmotståndare och söka meningsfränder hos skilda allianspartners, samt med så goda argument som möjligt jobba mot våra mål. På både lång och kort sikt går det att uppnå många goda mål om man inte ger upp!!
    Anders Moberg.

    SvaraRadera