onsdag 27 maj 2009

Vårrus i miljöns tecken

När jag tillsammans med några av våra tappra EU kandidater igår stod i startfältet för det årliga motionsloppet "Vårruset" fick vi mellan de upp-peppande låtarna höra visdomsord om allt från mat, träning och miljö! Ja, ett miljötänk hade nu till och med smugit sig in till en idrottsevenemang och jag kände mig både glad och lite stolt att kunna bocka av en efter en av de uppmaningar för en sund och miljövänlig livsstil som föreslogs. Cykla och gå gärna - check!, använd kollektivtraffik för längre sträckor - check!, ät gärna säsongsbetonat, vegetariskt och ekologiskt - check!, njut så mycket som möjligt av naturen - men ta också hand om det - check!


För mig så har ett miljötänk alltid varit självklart, kanske inte minst eftersom jag växte upp i ett land där man var tvungen att lära sig att hushålla med de resurserna man hade, bara hade tillgång till säsongsbetonad mat och där bilåkande var mer undantag än regel. Sedan så tror jag också verkligen på att varje individ, inte minst genom sin konsumentkraft och livsstil, har en möjlighet att påverka miljön vi lever i och vilka varor som produceras. Är det fler som efterfrågar ekologiska produkter då växer efterfrågan och fler miljövänliga aktörer ges möjlighet att få en plats på marknaden. Efterfrågar vi grön energi och väljer elleverantörer som arbetar med förnyelsebara källor stödjer vi samtidigt en utveckling bort från de som påverkar miljön negativt. Säger vi (som bor i städerna) nej till bilåkande kan vi samtidigt driva på att kollektivtrafiken förbättras och cykelbanorna upprättas. Och så kan det fortsätta.

Men det räcker naturligtvis inte enbart med individuella satsningar. Beslutsfattarna, företagen och industrierna måste med på tåget. Därför blev jag väldigt glad att se att Anders Wijkman tillsammans med Ella Bohlin nu presenterat en ny klimatrapport som presenterar ännu vassare och mer omfattande klimatåtgärder. Bland annat så vill man att klimatförhandlingarna måste breddas så att de även omfattar världshaven och ekosystemen på land, något som inte sker idag. IPCC's rapporter som många politiker fattar sina beslut efter är nu redan fyra år gamla och förändringen verkar gå snabbare än dess mest pessimistiska prognoser. Därför bör dessa rapporter årligen uppdateras så att besluten inte fattas på gammal kunskap. Dessutom verkar EU:s mål att tolerera högst 2 graders ökning av medeltemperaturen vara otillräckligt, och de åtgärder som föreslagits räcker inte för att nå det målet. Industriländerna bör därför gå betydligt längre i utsläppsminskningar än vad som hittills diskuteras. 30–40 procent till 2020 och 80–95 procent till 2050 är nödvändigt.


När jag igår mötte väljare utanför vår valstuga i Stockholm med den andra underbara EU-kandidaten Erika var det dock få som ville prata miljö. Överraskande och synd med tanke på att det är trots allt individen med sina egna, men också politiska val kan se till att miljön förbättras. Även i den nuvarande finanskrisen har vi nämligen inte råd att nedprioritera frågan, för den handlar om allas vår framtid, både i goda och dåliga tider.

2 kommentarer:

  1. Som vanligt har du helt rätt i det du säger!!! Miljötänkandet är otroligt viktigt för både "hög som låg", såväl män som kvinnor. Om vi ska kunna komma någonstans med vårt miljöarbete, så måste vi tänka om och omprioritera en hel del. Det gäller både på det privata planet, som det regionala, nationella och internationella.

    Miljötänkandet börjar på det privata planet och måste även genomsyra vår livsstil och allmänna tänkande. Själv går jag ofta, eller åker buss och tåg. Det är faktiskt mitt vanligaste sätt att ta mig fram. Måhända är det ovanligt för en ofta urban man mitt i livet, men det är faktiskt inte dumt alls.

    Jag tror också att den djupa finanskrisen kan föra det positiva med sig att allt fler människor stannar upp och tänker till, och kanske börjar omprioritera livsstilar och vanor, liksom vad som är sunt och rätt på olika plan.

    Det är en mycket bra idé av dig att IPCC's rapporter ska uppdateras årligen, just för att förändringarna i vårt klimat sker så otroligt snabbt nu. Jag ger dig också rätt i det du säger om att man här i i-länderna borde ställa betydligt högre krav på företag, industrier, biltillverkare, bilister med flera för att minska utsläppen. Att vi MÅSTE tänka oss för råder det ingen som helst tvekan om. Många framtidsscenarier är skrämmande och därför får vi tänka till rejält allihop.

    SvaraRadera
  2. Vilka snygga brudar! Hoppas loppet gick bra! kram Ella

    SvaraRadera