tisdag 31 mars 2009

Group of 20 x 2

Hela Europa med Storbritannien i spetsen verkar vara upptagen med förväntansfulla förberedelser inför G(roup)20 mötet som skall påbörjas i London imorgon. De europeiska tidningars framsidor skriver alla om eventet och är stundom hoppfulla, stundom pessimistiska, stundom uppgivna inför resultaten som mötet mellan de 19 mest inflytelserika länderna kan åstadkomma för att vända den rådande finanskrisen.


Barack Obamas första besök som president på kontinenten väcker också stor uppmärksamhet och nyfikenhet. Fram tills nu verkar presidenten ha förespråkat en linje med mycket mer stimulansåtgärder än de europesiska ledarna har varit beredda att skriva under på. Personligen tror jag att det kan vara lite riskabelt att pumpa in mer pengar i osunda system som fortfarande inte har förbättrats, istället för att först tänka om, restrukturera systemen och sedan få en hållbar och stabil finansmarknad. Dessutom kan jag hålla med Angela Merkel som tycker att vi också gärna får avvakta och se hur de nyligen beviljade stödsystemen lyckats bromsa den rådande krisen.


För egen del var det dock inte så mycket bilderna från denna G-20 som jag tänkte på när jag cyklade till jobbet i ett vårsoligt Stockholm. Det var snarare den gruppen på 20 personer som hade lyckats överleva när deras båt från Libyen till Europa sjönk utanför den nordafrikanska kusten. Över 250 personer befarades vara ombord på den överfulla båten denna gång. Incidenten hände bara några dagar efter att ett annat båt gick ett liknande öde till mötes och sjönk med runt 342 passagerare ombord. På bara några få dagar har nästan 600 människor mist sina liv när allt de ville var just ett bättre liv. EU måste sluta mumla och nedprioritera dessa människors öde och enas om en gemensam asyl och flyktingspolitik. Alla människors lika värde måste uppvärderas även i finanskrisens tid och enligt mig borde även dessa nyheter ha prytt de europeiska tidningarnas framsidor.

1 kommentar:

  1. Du har så rätt, Adina.
    Det finns en vurm för de människor som sitter i olika sorters maktposition, och en nedvärdering av "vanliga", "enkla" människor, i synnerhet om de är "utbölingar" av något slag. Människor i styrande samhällspostion har alltid funnits, och måste finnas. Däremot måste man i vårt gemensamma medvetande alltid hålla i minnet vårt gemensamma människovärde, oavsett vilka vi är.

    Igår kväll pratade jag åter med en av mina före detta elever. Den här gången var det en nu snart 21-årig somalisk tjej, som jag undervisade i engelska språkval 2002-2004. Det är en ambitiös, flitig och intelligent tjej som vet vad hon vill. Jag har uppmuntrat, pushat och stöttat både henne, flera av hennes äldre syskon och även många andra ungdomar. Eftersom jag bemöter henne med en äkta respekt, trots åldersskillnaden och vår olika bakgrund, blir samtalet otvunget och avslappnat och även jag bemött med en äkta respekt från hennes sida.

    Imorgon är jag bjuden till en filmvisning och ett efterföljande föredrag. Jag blev inbjuden av en av ledarna för svensk-iranska föreningen HOMA.En viss Viyan Mayi som kämpar för kvinnors rättigheter i Kurdistan ska visa sin kortfilm Vita Duvan. Sedan ska hon föreläsa om den. Efter detta kommer det att vara samtal med andra representanter som Margot Olsson - kvinnofridsprogrammmet, Ulrika Rogland, kammaråklagare, Roshna Ali, projektsamordnare vid Elektra, (dem som utbildar sharafs hjältar och hjältinnor)och Per Stihl som är barnutredare vid Malmöpolisen. Det ska bli intressant.

    När det gäller G20-mötet får vi se vad det ger. Carl Bildt är ju mäkt irriterad över att Sverige inte är inbjudet till mötet, och att Fredrik Reinfeldt inte får chansen att lägga fram den svenska regeringens hållning om finanskrisen. Regeringen Reinfeldt ska ju trots allt hålla i den internationella EU-dirigentpinnen till hösten, när det gäller de här frågorna. USA har ju också som bekant mer än ett finger med i spelet i det internationella maktspelet, men deras egen befolkning lider ju också av finanskrisens ok. Barack Obama tror jag betydligt mer på än föregående president.
    Anders Moberg.

    SvaraRadera